Omfattende overvåkning på Oslo S

Forside Prosjekter Omfattende overvåkning på Oslo S
1

Grunnforholdene på Oslo S er krevende. Der hadde Cautus Geo fra 2016 og i flere år omfattende overvåkning. Anleggsarbeid og trafikkavvikling ble understøttet av sanntidsdata.

Problemstilling

Reisetiden fra Oslo til Ski skulle halveres. På Oslo S er grunnforholdene krevende. Omfattende anleggsvirksomhet på området, som i Follobaneprosjektet er gitt navnet «Innføring Oslo S», måtte til. I tillegg er trafikktettheten høy med mange kryssende spor og bevarte arkeologiske funn fra middelalderen. I årene fra 2016 ble det derfor iverksatt overvåkning av grunnforhold og spor. Underveis ble overvåkningen utvidet flere ganger. Nye steder og flere spor ble satt på overvåkning etterhvert som anleggsarbeidet utviklet seg fram mot driftsstart på ny bane i 2023. Alt som skjedde og kunne skje i grunnforholdene under arbeidet fra Ekebergskrenten til Oslo S ble i flere år overvåket og analysert i sanntid.

Løsning

Cautus Geo leverte det aller meste av utstyret for overvåking av grunnforholdene på Oslo S fra oppstart på ny Follobane i 2016 og fram til banen ble tatt i bruk i 2023.

Alle måleresultater kunne fortløpende leses av via web-baserte løsninger. Det ga Bane Nor som byggherre mulighet til å følge opp arbeidene på en sikker måte.  Alle målinger ble rapportert i sanntid. Det gir en ekstra trygghet under bygging av store konstruksjoner i vanskelige grunnforhold.

Cautus Geo tettpakket området med avanserte måleinstrumenter. I sanntid ble måledata fortløpende analysert. Utglidning og forskyvning av masse ville utløse alarm.

Instrumenteringen var omfattende:

  • 27 laserceller på spuntvegg.
  • 23 vertikale inklinometer målte deformasjoner på 11 og 53 meters dybde.
  • 13 horisontale inklinometer på mellom 10 og 50 meter målte langsgående setninger.
  • To totalstasjoner med innmåling til over 40 prismer.
  • 13 lasermålere sjekket deformasjoner inne i tunnel.
  • 17 temperaturmålere bak spuntvegg overvåket frost.
  • 200 tiltsensorer ble montert på jernbanespor for å overvåke eventuelle setninger på sporene.

Cautus Geo ble også engasjert av AF gruppen på Sjursøya. De bygde tunnelåpningen.  Cautus Geo installerte utstyr for å måler belastning på bærende betongkonstruksjoner.

Det startet med måling på spuntvegg og automatisk innmåling til prismer. Senere ble det utvidet med langt flere instrumenter og mer omfattende overvåking på strekningen.

Infrastruktur i et historisk viktig område

Mellom Oslo S og den lange tunnelen på to mil, som utgjør hoveddelen av den nye Follobanen på i alt 22 kilometer, måtte alt arbeidet tilpasses annen togtrafikk ut og inn av hovedstaden. Banen er bygd med forbindelse til flere plattformer.

Traseen går i overbygd kulvert (tunnel) på 600 meter under deler av Middelalderparken. Den delen av Follobanen går gjennom et område med stor arkeologisk og historisk betydning.

Riksantikvaren, Oslo kommune og Bane NOR samarbeidet om en løsning for kulturvern og tog i det historisk følsomme området. Det resulterte i en ny landskapsplan. Den innebærer at Middelalderparken ble utvidet. Parkens grønne områder ble nær dobbelt når anleggsarbeidet var avsluttet.

Bane NOR er meget fornøyde med leveranser og service fra Cautus Geo i Follobaneprosjektet

Anne Marie Dyrøy, prosjektleder for "Innføring Oslo S" i Bane NOR

Bilder