Nye stasjoner på Fornebubanen
Stasjonene på Fornebubanen bygges dypt under bakken. Cautus Geo overvåker konstruksjonene og grunnforholdene.
Problemstilling
Fornebubanens seks stasjoner bygges mellom 12 og 43 meter under bakken. Grunnforholdene varierer. Bygging skjer tett på kritisk infrastruktur med bygninger, veier, jernbanelinjer og annen infrastruktur. Setninger, utglidninger og kollapser kan bli kritisk for flere enn dem som er engasjert direkte i arbeidet på den nye undergrunnsbanen.
Løsning
Cautus Geo har etablert automatisk og kontinuerlig overvåking i hver av byggegropene. Også grunnforholdene utenfor er overvåket der det er ustabile masser. I tillegg er det etablert overvåking på stag og konstruksjoner i flere av byggegropene. Det er fastsatt toleransegrenser i nært samarbeid med byggherre og entreprenører. All data mates løpende inn i Cautus Web for sanntidsanalyse. Avvik utløser øyeblikkelig alarm til entreprenører og Fornebubanen som er byggherre.
I desember 2020 startet byggingen av Fornebubanen. Den bygges i tunnel fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. I 2029 skal banen stå ferdig. Da kan den transportere 8000 reisende hver time. Fra endestasjon til endestasjon er det snaut åtte kilometer. Reisetiden blir 12 minutter.
Byggegropene til stasjonene er inntil 60 meter dype. Tre stasjoner bygges på Fornebu. Resten i Oslo.
Oppdragene på Fornebubanen er mange. På Madserud ble det instrumentert for kontinuerlig og automatisk overvåking allerede i 2022. Der er arbeidene ferdigstilt. I innsynsløsningen Cautus Web analyseres alle data fortløpende. Grenseverdier er fastsatt for alarm til byggherre og de enkelte entreprenørene.
Fornebubane-kontraktene
- K2A (Lysaker–Fornebu). Oppstart april 2024 (2 år).
- K2B (ny entreprise K7. Lysaker–Vækerø). Oppstart mai 2023 (4 år).
- K2C (Skøyen). Oppstart september 2021 (4 år).
- K2D (Skøyen). Oppstart desember 2023 (2 år).
- K1A (Majorstuen). Oppstart september 2024 (2 år).
- K1C (Madserud). Oppstart mai 2022 (avsluttet desember 2023).
Kunde
Fornebubanen - Implenia m.fl
År
2021 – 2028
Sted
Oslo og Bærum
Bruksområde
Teknologi
Uten instrumentering blir usikkerheten høy. Det hadde resultert i mer konservative løsninger og dyrere byggegroper. For oss som byggherre er det også viktig at vi begrenser påvirkningen for naboer til banen.
Geotekniker Vegard Søderholm i Fornebubanen.
Kontaktperson
Sentralbord telefon +47 990 96 580 eller e-post [email protected]