Automatisk overvåking av grunnvann

Forside Prosjekter Automatisk overvåking av grunnvann
72486164-6032-4969-92CC-923E9103BA40

Ingen skal miste drikkevannet som følge av arbeidet med den nye tunnelen for høyhastighetstog på Dovrebanen. Cautus Geo overvåker grunnvannet på Espa i Stange.

Problemstilling

Bygging av ny tunnel mellom Kleverud og Espa inngår i fornyelsen på Dovrebanen. Tunnelarbeidet kan potensielt senke grunnvannet. Det kan ramme drikke og energibrønnene på Espa. 20 private brønner kan rammes.

Løsning

Før oppstart på tunnelarbeidet instrumenterte Cautus Geo 20 brønner for drikkevann og energi på Espa. Det sikret riktig målt grunnvann før anleggsarbeidet startet.

Trykkmålere, dataloggere og poretrykksmålere sender automatisk og kontinuerlig data til Cautus Web. Der er verdier for riktig vannstand lagt inn. Dersom vannstanden synker under grenseverdiene under anleggsarbeidet som startet våren 2022 og fram til anlegget tas i bruk 2027, vil alarm utløses.

Dobbeltspor i ny tunnel

Den nye togtunnelen mellom Kleverud og Espa blir tre kilometer lang. Den er gitt navnet Hestnestunnelen og er en viktig del av det nye dobbeltsporet i Stange. På den 29,7 kilometer lange strekningen fra Espa til Åkersvika i Hamar, skal tog kunne kjøre opptil 250 kilometer timen da det nye dobbeltsporet er klart til bruk i 2027.

Et 20-talls brønner for drikkevann og energi berøres av den kommende tunnelbyggingen.

Oppstart for bygging av den nye tunnelen er våren 2022. Fram til oppstart ble normalvanntanden krtlagt.

Cautus Geo har hatt flere oppdrag i tilknytning til den nye Dovrebanen. Også på Espa er Cautus Web en del av bestillingen.

I tillegg til sanntidsdata fra 19 trykkmålere som viser grunnvannstand, skal Cautus Geo levere dataloggere til poretrykksmålere i samme område. Også de dataene skal analyseres fortløpende i Cautus Web.

Målingene foregår i sanntid gjennom hele anleggsperioden. Den nye tunnelen er planlagt ferdig i 2025. Fra 2027 vil tog trafikkere gjennom den.

Cautus Web er et trygt og godt verktøy.

Kjetil Myhren Bøyeie, fagansvarlig geolog i Bane NOR